بوتاکس

باید و نبایدهای تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی

باید-و-نبایدهای-تزریق-بوتاکس-در-بارداری-و-شیردهی

افراد زیادی هستند که برای درمان چین و چروک های صورتشان، از بوتاکس استفاده می کنند. همین طور مادرانی هستند که در دوران بارداری بوده و یا به فرزندانشان شیر می دهند و می خواهند از این روش برای از بین بردن چین و چروک های صورتشان استفاده کنند. برخی از زنان در این دوران، به افسردگی دچار می شوند؛ زیرا فرم بدنشان به هم می ریزد و آن زیبایی اولیه را ندارد. شاید با تزریق بوتاکس، بتوان کمی به درمان افسردگی آنها هم فکر کرد. اما آیا تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی امکان پذیر است؟

شاید شما هم یکی از آن بانوان باردار یا شیردهی هستید که قصد تزریق بوتاکس و جوانسازی پوست خود را دارید. برای این که بدانید بوتاکس در بارداری و شیردهی خطری دارد یا نه، تا آخر این مقاله ما را همراهی کنید؛ زیرا تمام نکاتی درباره تزریق بوتاکس در زنان شیرده و باردار را بیان خواهیم کرد.

تزریق بوتاکس در دوران شیردهی ضرر دارد؟

شاید برای شما هم سوال شود که آیا تزریق بوتاکس در شیردهی و بارداری خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که هنوز هیچ تحقیقی درباره این مسئله در هیچ کجای جهان صورت نگرفته است. البته زنانی که در دوران باردای و شیردهی بوتاکس تزریق کرده اند، هیچ عوارضی را مشاهده نکرده و اطلاع نداده اند؛ بنابراین اگر بدن خودتان به مواد بوتاکس حساسیت نداشته باشد، شاید مشکلی برایتان در این دوران فوق العاده مهم به وجود نیاید. اما پیشنهاد می کنیم که قبل از تزریق، حتما با پزشک خود مشورت کنید و ایشان را در جریان قرار دهید.

اما باید به این نکته هم توجه داشت که درست است بوتاکس در شیردهی و بارداری عوارض مشخص و زیادی ندراد، اما نمی توان مطمئن بود از این که ماده سم بوتولنیوم موجود در مواد بوتاکس در بافت های بدن پخش و تکثیر نمی شود. همچنین در دوران بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی بسیاری در بدن بانوان ایجاد می شود؛ در نتیجه می توان گفت که باکتری کلستریدیوم در زنان باردار و شیرده، قوی تر عمل می کند و تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

آیا بوتاکس وارد شیر مادر می شود؟

به صورت کلی یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن چین و چروک ها و جوانسازی پوست، بوتاکس است. این روش به دلیل تأثیر فوق العاده و عوارض کمی که دارد، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته و سالیانه تعداد زیادی از افراد از آن استفاده می کنند. به دلیل طرفداران زیادی که دارد، آزمایشات زیادی در این باره انجام شده که آیا کسانی که دارای شرایط خاص هستند هم می توانند بوتاکس تزریق کنند یا خیر. کسانی که باردار یا شیرده هستند، مدام نگران این موضوع می شوند که مواد بوتاکس با شیر مادر مخلوط شود و روی بچه تأثیر بد بگذارد.

به صورت کلی تحقیقی درباره این موضوع صورت نگرفته است، اما انجمن آمریکا نظریه های متعددی را ارائه کرده اند. یکی از آنها این است که احتمال این که بوتاکس به شیر مادر وارد شود و از این طریق به نوزاد آسیب برساند، بسیار کم است. اما به هر حال شما قبل از این که تزریق را انجام دهید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. برای این که نکات مهم دیگری درباره تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی بفهمید، تا آخر این مقاله را بخوانید.

بوتاکس در سال دوم شیردهی

همان طور که می دانید، تا وقتی که کودک به دو سال می رسد، باید در کنار غذاهای دیگر از شیر مادر هم تغذیه کند. شیر بعضی از زنان در سال دوم شیردهی، کم می شود و به همین دلیل برخی از آنها فکر می کنند که اگر سرخود تزریق بوتاکس انجام دهند، هیچ اشکالی ندارد. با این که ممکن است تزریق بوتاکس در زمان شیردهی حتی در نیمسال دوم هیچ عوارضی نداشته باشد، باز هم یا اصلا انجام ندهید یا قبل از انجام، با پزشکتان صحبت کرده و مطمئن شوید که به مواد بوتاکس هیچ حساسیتی ندارید.

اگر شما هم در دوران بارداری و شیردهی هستید و به افسردگی دچار شده اید و می خواهید یک تغییر خوب در ظاهر خود ایجاد کنید، می توانید از کارهای زیبایی دیگر استفاده کرده و بر زیبایی خود بیفزایید. با این که احتمال خیلی کمی دارد، بوتاکس شاید برای خود و فرزندتان مشکلاتی ایجاد کند که تا آخر عمر جبران نشود. پس می توانید روش های زیبایی دیگری را جایگزین بوتاکس کنید. اگر چه این تغییرات در بدن همه ایجاد می شوند و بعد از زایمان با کمی ورزش و مراقبت از بین می روند.

آیا بوتاکس در بارداری مجاز است؟

پزشک با توجه به میزان چین و چروک ها و پیری پوست، برایتان میزان مواد بوتاکس را تعیین می کند. به صورت کلی، میزان بوتاکس آنقدر نیست که بتواند روی شیر مادر تأثیر بگذارد و کودک نتواند از آن شیر تغذیه کند؛ اما با این وجود برخی از پزشک ها می گویند که به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری و شیردهی تزریق بوتاکس انجام شود. بعضی دیگر معتقدند که بوتاکس خطری ندارد و هم زنان شیرده و هم بانوان باردار می توانند هر زمانی که بخواهند، تزریق بوتاکس را انجام دهند.

شما باید با توجه به سخن پزشک خود تصمیم بگبرید؛ اگر ایشان می گویند که خطری ندارد، می توانید تزریق کنید؛ البته باید میزان تزریق را هم کنترل کرد. اگر هم این کار را ممنوع کردند، لطفا برای جلوگیری از ورود آسیب به خود و فرزندتان، تزریق بوتاکس در دورن بارداری و شیردهی کنار بگذارید بعد از تمام شدن این دوران، با خیالی راحت و آسوده این عمل را انجام دهید.

سخن نهایی

در این مقاله از رزت کلینیک، نکات مهمی درباره تزریق بوتاکس در بارداری و شیردهی را فهمیدید. شاید برایتان سوال شود که چه زمانی می توانیم تزریق بوتاکس را انجام دهیم؟ هر زمان که کودک خود را از شیر گرفتید، می توانید برای تزریق بوتاکس اقدام کنید. به دلیل این که تحقیقاتی درباره عوارض بوتاکس انجام نشده، نمی توان از نداشتن عوارض بر مادر و فرزند مطمئن بود. اگر شما هم سابقه تزریق بوتاکس در دوران شیردهی و بارداری را دارید، می توانید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *